آموزش دروس مطالعات علوم اجتماعي
مطالب مربوط به دروس دوره راهنمايي مانند تاريخ وجغرافيا و اجتماعي و مطالب جالب مانند ديگر همچون مقاله يا تحقيقات دانش آموزي پاور پووينت ها و عكس هاي آموزشي  
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان

 آموزش مطالعات علوم اجتماعي

 و آدرس

 fardanegar.LoxBlog.com

 لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه

این نرم افزار جهت اشنایی هرچه بیشتر دانش اموزان با درس 12 تاریخ سال سوم راهنمایی تولید گردیده است.

برای دریافت فایل کلیک کرده و پس از دانلود فایل ان را اجرا کنید.


موضوعات مرتبط: گوناگونتاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعینرم افزاردرس دوازدهمتاریخ
[ ] [ 13:25 ] [ فردانگار ]

 

اِستَخر نام شهری باستانی است واقع در استان فارس ایران. املای تاریخی آن اصطخر است.استخر بزرگ‌ترين شهر در دردوران خود بوده و به گفته تاريخ نويسان چهاردروازه داشته كه درحال حاضر یک از آنها در سر پيچ دوراهی مرودشت ارسنجان و ديگری در جنوب شهر مرودشت قرار داشته‌ است.


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیشهر باستانی استخر
ادامه مطلب
[ ] [ 12:17 ] [ فردانگار ]

آبشار اخلمد نام آبشاری است در استان خراسان رضوی در شمال شرقی ایران ودر شهرستان چناران میباشد. اخلمد که از گردشگاههای طبیعی اطراف مشهد می باشد و قدمتی چند هزار ساله دارد، در دره ای در میان کوه بینالود واقع شده است که در ابتدای دره ، انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و درختان انبوه به همراه باغات فراوان میوه به چشم می‌خورد و پس از طی مسیری آبشار اول که دارای 23 متر ارتفاع است مشاهده میشود و با گذر از میان این آبشار و در یک کیلومتری آن، آبشار اصلی اخلمد با ارتفاعی حدودا 40 متری مشاهده می شود و آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار دارد.

این آبشار در ۲ کیلومتری روستای قدیمی اخلمد (اخلومد )جریان دارد.

آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر این آبشار شده‌است.

این دره دارای دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰ متر می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگنوردی در ایران می‌باشد از دیواره‌های معروف ان می‌توان به (دیواره سفید - الله اکبر -عقاب و...)نام برد ای دره دارای چندین آبشار می‌باشد که ۴ تای آنها دایمی و چندین آبشار فصلی دارد. آبشار اصلی خلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. بند اخلمد و غار اخلمد از دیگر جاذبه های این منطقه گردشگری است که هر ساله گروه زیادی از گردشگران مشهد و شهرهای دیگر را برای دیدار از طبیعت اخلمد و آبشارهای زیبای آن به این منطقه جذب می کنند.

 منبع ویکی‌پدیا


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیآبشار اخلمد
[ ] [ 11:39 ] [ فردانگار ]

غار «سَهولان» (کردی: Sehollan) در روستای سهولان، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد بین مهاباد و بوکان در استان آذربایجان غربی واقع شده‌است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر می‌رسد و عمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه‌است.

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.

این غار در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد.

منبع :کتیبه موجود سازمان حفاظت از محیط زیست در ورودی غار-روزنامه همشهری


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیغار سهولان
[ ] [ 11:27 ] [ فردانگار ]

دژ بسطام در همسایگی روستای بسطام در باختر شهر قره‌ضیاءالدین در بخش مرکزی شهرستان چایپاره و در نزدیکی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی جای گرفته است.

این دژ به دستور روسای دوم (۶۴۵-۶۸۵ پیش از میلاد) ساخته شده و یکی از مهم‌ترین شهرهای اورارتویی زمان خود بوده‌است. این دژ پس از چیرگی قوم ماد بر این منطقه به‌صورت متروک رها شده و تنها در دوران قرون وسطی (هم‌زمان با دوره مغول) توسط گروهی از مسیحیان بکار گرفته شده که از آثار آنها نقش صلیبهایی روی صخره‌ها باقی مانده‌است.

آثار دوره اورارتویی شامل: ساختمان شرقی، محله مسکونی، قلعه، آثار پشت دژ و کانال آبرسانی است. کاوش‌های باستانی نشان می‌دهد که این دژ در مدت پنجاه سال و در سه مرحله ساخته شده و دارای معبد، بازار، و جایگاه حکومتی، برج، بارو، دروازه و راه‌های پنهان خروج ویژه خود بوده‌است. قلعه دارای دیوارهای مستحکم سنگی است که روی صخره‌ای بلند، رو به دشت و دره‌ای بزرگ جای دارد. این دژ همچنین دارای سه اشکوب (طبقه) با کارکردهای گوناگون است:

 

  • اشکوب زیرین دربرگیرنده دروازه، مهمانسرا، اصطبل و جایگاه سربازان
  • اشکوب میانی که نیایشگاهی است با اتاق‌های گوناگون
  • اشکوب بالایی که اوج هنر معماری اورارتویی است و دارای سکونت گاه، جایگاه فرماندهی و راه‌های خروجی به بیرون از دژ است.

منبع :آشنایی با قلعه بسطام - آذربایجان غربی - همشهری آنلاین


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیدژ بسطام
[ ] [ 11:24 ] [ فردانگار ]

واژه خور مخفف خورشيد است ، روستاي خور با داشتن ارتفاع 2800 متري در دامنه غربي قله گندم چال که داراي 3600  متر ارتفاع از سطح دريا در شمال غرب تهران و يکي از مناطق مرتفع البرز مرکزي مي باشد و داراي طبيعت منحصر به فرد از نظر منطقه اي است که در تابستان داراي هواي خنک و عاري از رطوبت است و مناطق ديدني همچون قله ها و دره هاي سرسبز و پيچ در پيچ و باغهاي زيبا را دارا مي باشد يکي از شاخص هاي منحصر به فرد آن آبشار خور است که جزء مناطق ويژه طبيعت ايران است که حدود 60 متر ارتفاع از سطح زمين دارد . منطقه توريستي خور داراي جاذبه هاي خاص گردشگري و سياحتي و ورزشي همچون (کوهنوردي،پيست اسکي) مي باشد و يکي از مسير هاي کوهنودي با مناظر جالب، مسير قله گندم چال از روستاي سنگان به خور و بالعکس مي باشد که در گذر از اين مسير پس از پيمودن حدوداً 2 ساعت راه و طي نمودن قله گندم چال و شيب نسبتآ آرام به روستاي خور ميرسيد . در زمستان با توجه به داشتن پيست اسکي که از نظر مسافت    رفت و برگشت  حدود 120 کيلومتر از پيست اسکي  ديزين  به تهران نزيک تر است محيطي  دلخواه براي ورزشکاران و  طرفداران  طبيعت زمستاني مي باشد . جاده آسفالته آن در فاصله 20 کيلومتر بعد از کرج و قبل از سد امير کبير فرعي پيست اسکي خور مي باشد که حدود 14 کيلومتر است .مردم  آنجا  خونگرم و مهمان  نواز همراه با اعتقادات مذهبي اسلامي هستند و در مرکز روستا گورستان قديمي قرار دارد که در آنجا آثار سنگهايي با قدمت 600 الي 700 سال پيش با نام اشخاصي که پسوندهاي  منتصب به خور دارند يافت مي شود و همچنين بقعه متبرکه امامزاده شاهزاده عسگري و تپه دژبر که در اسناد باستاني اداره ميراث فرهنگي به همين نام به ثبت رسيده است نيز قرار دارد . محصولات توليدي آن انواع ميوههاي درختي مانند سيب ،هلو ، گلابي ، گيلاس ، آلبالو، گردو و.... ميباشد و در فصل بهار گونه هاي گياهي وحشي مانند والک ،کنگر ، ريواس ،آويشن و قارچ به فراواني يافت ميشود . با توجه به داشتن آب و هواي کوهستاني جانوراني مانند قوچ ميش ،کل ، بز،گرگ ،شغال ،روباه  و پلنگ معروف آسيايي و پرندگاني از نوع کبک ، مرغ کوهي ،عقاب ، شاهين ، جغد، قناري ، بلبل ، شانه بسر و دارکوب و غيره يافت مي شود.

منبع iranisalam.com


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیابشار خور
[ ] [ 11:19 ] [ فردانگار ]

 

آبشار شلماش از مهمترین آبشارهایی است که در سطح استان آذربایجان غربی و در شهر سردشت جاری است. آبشار شلماش با دره‌ای سرسبز در کنار جنگل‌های پراکنده، در نزدیکی شهر سردشت واقع شده و از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک محسوب می‌شود.

 

این آبشار که در واقع از سه آبشار تشکیل شده هم اکنون به صورت منطقه‌ای تفریحی درآمده که همه ساله به خصوص در فصل گرما هزاران نفر از مناطق مختلف و به خصوص از شهرهای کردنشین برای دیدن آن عازم سردشت می‌شوند. سه آبشار به ترتیب و پشت سر هم قرار گرفته‌اند که اولین آنها در نزدیکی محل توقف و پارکینگ قرار گرفته‌است. برای دیدن دو آبشار بعدی باید مسافتی نسبتا زیاد را پایین رفته و وارد دره‌ای عمیق شوید. در حال حاضر با احداث پله و حصارهایی بالا و پایین رفتن از دره راحت تر و کم خطر تر شده‌است.

 

در فصل بهار این آبشار پر آبترین روزهای خود را می‌گذراند. آب و هوای منطقه تا اواسط اردیبهشت هم سرد است ولی از اول خرداد ماه به بعد تا اواسط پاییز می‌تواند موقع مناسبی برای سفر به این منطقه باشد.

 

مسیر سردشت به آبشار شلماش مسیر زیبا و پر درختی است. جاده مذکور آسفالت و مناسب بوده و تا آبشار مدت ۲۰ دقیقه می‌باشد.


موضوعات مرتبط: جغرافيا
برچسب‌ها: علوم اجتماعیآبشار شلماش
[ ] [ 11:15 ] [ فردانگار ]

تخت سلیمان(آتشکده آذرگشنسب) نام محوطهٔ تاریخی بزرگی، در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان (در گذشته نصرت‌آباد) در استان آذربایجان غربی و ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر است. تخت سلیمان بزرگترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به شمار می‌رفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراطور رومیان به ایران تخریب شد. آبا قاخان برادر زاده هلاکو خان که به دین اسلام گرویده بود بر روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است که در حال حاضر موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.


موضوعات مرتبط: تاریخ
برچسب‌ها: علوم اجتماعیتخت سلیمان
ادامه مطلب
[ ] [ 10:37 ] [ فردانگار ]

 

برای دریافت فایل پاورپویینت کلیک نمایید.


موضوعات مرتبط: فعاليت هاي دانش آموزان
برچسب‌ها: علوم اجتماعیجدیدترین اختراعات
[ ] [ 10:27 ] [ فردانگار ]
[ ] [ 10:18 ] [ فردانگار ]

برای دانلود کتاب کلیک نمایید.


موضوعات مرتبط: گوناگون
برچسب‌ها: علوم اجتماعیکتاب مطالعات اجتماعیدانلود
[ ] [ 10:12 ] [ فردانگار ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بنده شجاعي فرد دبير رشته مطالعات علوم اجتماعي هستم.در اينجا شما مطالب جذاب درباره دروس رشته مطالعات علوم اجتماعي خواهيد يافت كه هم براي دانش آموزان و معلمان و ساير افراد علاقه مند مي تواند مفيد و آموزنده باشد.
امکانات وب
میهن بلاگ